Tuesday, October 5, 2010

Kisah konvokesyen master ku...

Konvokesyen untuk penganugerahan sijil sarjana (master) sains (sains komputer) aku pada 26/10/10 (Ahad), location UTM Skudai. Dapat jugak aku selesaikan master aku...aku pun xjangka yg aku akan belajar sampai master....xpernah terlintas dalam fikiran dan xpernah ada perancangan nak buat master...budget sampai degree aje....emmm semuanya takdir...minta2 dapat keje la aku cepat...aku dah lama xpegang duit sendiri...asyik minta pada banker aje (suami). Sian suami aku... tp suami aku sentiasa sabar dgn karenah isteri dia ni....thanks abg ;)...luv u... (ini hanya untuk bacaan 18thn ke atas shj hehehe)...

Yang hadir pada konvokesyen aku...suami, anak2 (bukhari & baby dalam perut), ayah, makcik, kak ayu, maira, fakhrul, kakcik, irfan, hir, kak ebab, fakihah, ana, syada....ramai yg datang pd konvokesyen aku yg terakhir ni.... ni sebenarnya ganti blk masa degree.... xde sape dtg masa degree... actually ayah n hir sekeluarga nak dtg tp tayar pancit tgh jalan...sian diaorg.... xpelah ada kawan baik yg menemani iaitu syada.... dan sekarang merangkap adik ipar aku.....

Konvokesyen kali ni aku dpt banyak bunga....cantik2 belaka....ros putih dr makcik, ros pink dari kak ebab n kak ayu, bunga lili putih dari my ling ling muah and ros putih sekuntum dgn coklat love dari syada n bukhari.... thanks a lot guys.... i really appreciate...syok dpt bunga... org pompuan biasa lah.....

Masa konvokesyen aku cari homestay utk family duk...homestay tu kat kempas....kat kg gunung raya...namanya mcm cite aksi seram kat tv3 dulu...kan....huhuhu...rumah batu kat kg...cantik dan puas hati....disediakan 3 bilik....ruang tamu sangat la besar....boleh 4-5 keluarga dgn 4-5 org anak tido sekali....bilik air best....ada kuih raya disediakan...hehehe untung konvo time raya....rejeki...ada tv but no astro...bantal, tilam, selimut, carpet, towel...disediakan... perabot pula fully furnished...mmg lengkap lah....sgt puas hati.... bayaran rm300....mmg untung dr ambil hotel..actually aku nak book hotel...tp penuh...dahsyat betul...thanks syada tolong uruskan...

Cerita ttg perjalanan aku, suami n anak....hari jumaat kul 4 ptg naik bus etiqa ke bukit jalil....dgn membawa 1 beg baju n beg galas berisi brg2 bukhari kami mulakan perjalanan...bus lewat sikit...dlm 4.13ptg baru bertolak...itupun pegi kuala perlis n alor setar dulu, smp alor setar bus penuh...xde kerusi kosong langsung....maka bersempitla aku, suami n anak dgn dua kerusi vvip....smp alor setar gi solat n tandas dulu....bus bertolak balik kul 6....lambatkan....bukhari tido mcm2 gaya semasa perjalanan tu...biasanya dia bebas tp haritu kena lak tido dlm bus...huhu penat ummi...bukhari siap kongsi kerusi dgn walid demi memastikan anak selesa....semasa perjalan bus berenti dekat r&r simpang pulai....aku punya la lapar...smp aje...aku pun belasah nasi ayam dua pinggan dgn tea tarik ...oppsss...terlebih sudah....suami aku lak bihun sup, nasi lemak, pau kaya n tea o panas...byk kan kami mkn...kami ni bab makan xde had2..suami aku sama je dgn aku.... pastu kami meneruskan perjalanan...smp bkt jalil dlm kul 11.30 mlm...sblm tu bus p perhentian duta dulu utk turunkan passengers....kakayu, abg gee n irfan dah tunggu kat bkt jalil....balik umah kakyu tingkat 6 kat kem askar semarak...makan kudapan sikit dgn tea o...baru tido....ayah n makcik ada sana dah....soknya kul 9.30pg kami bertolak ke nilai...sblm tu kami sarapan dulu kat umah kakayu....kak ayu sediakan capati, sardin, nasi goreng, popia basah (sedap), tea o n milo....mkn tgh hari umah kak ida jap kat planters heaven...dihidangkan dgn lauk daging salai masak lemak cili api, gulai asam pedas, ulam-ulaman, sambal belacan maka makan la kami dgn lahapnya (free hehehe) ...dlm kul 2ptg kami meneruskan perjalanan....kete kakayu, kete ayah....dan jumpa hir di r&r senawang....perjalanan ke johor ni byk gak berenti2....sampai johor kul 4 lebih... syada tunggu kat mobil sri pu3....dan dia bawakan kami ke homestay.....smp homestay....layan pusing2 umah yg best tu seround dua...kami pun mkn nasi impit kak ebab...sedap...huhuhu.....mlm lak kami makan kat mana entah...tp sedap (thumbs up)....nama makanan dia xpernah dgr....servis cepat tahap gaban....superb...ingat lepas makan nak round jb tp sbb ayah xlarat dan kesian budak2 maka kami balik lah....

Keesokannya kul 5.30pg bgn siap2...p utm....thanks to syada bg direction superb punya.... xsesat.... hehehe...aku ni bukannya terror no jln johor ni...smp utm...otw nak ke dewan kasut cabut hahaha....kasut longgar...pnjam kasut kakayu...actually pakai kasut apa2 pun blh.....urusetia xcheck pun....tp xpelah suami ambik tisu dlm kete...aku jolok2 dlm kasut tu...then cuba jalan...tp xleh gak ...last2 aku pakai mcm selipar aje....lipat kasut belakang then aku jln dgn slumber je....sorry kakayu...hehe...tgh jln pak guard tanya kenapa...hahaha malu gak...actually pak guard tu mmg kenal aku....setelah daftar...aku pun gi beratur....jmp fir n yan....kul 8 masuk dewan....nmpk ayah n suami duk tepi pintu dkt tandas....ayah kerap nak ke toilet....xpelah then sambil tunggu nak ambik sijil...aku menguap 10-11 kali smbl dgr kata2 aluan dr NC....toleh kanan kiri....baru la urusetia suruh bgn....setelah selesai smua...vip keluar...maka ballon n bubble dr langit pun turun...best jugak....aku yg dah nak masuk anak 2 ni terasa syok lak....layan...konvo kali ni xskema langsung....agaknya NC baru....sporting....lepas tu aku keluar...cari family tgkp gmbr kat luar2 situ....then p tgkp gmbr studio...mkn, p kedai utm beli cenderahati....tgkp gmbr kat tasik...balik ke kl...singgah air hitam.....tgk kakebab, kakayu n makcik sakan membeli bunga....aku tgk aje...xde nafsu nak beli bunga plastik..sbb xde umah sendiri lagi kot....pastu kami pun bertolak balik ke kl....smp umah kak ayu dlm kul 9mlm lebih...aku siap2 brg...minum tea o bag gee buat (rajin abg gee) dan makan kudap2, abg gee n kak ayu hantar kami ke bkt jalil....yg bestnye otw nak ke bkt jalil kami terlepas exit ke bkt jalil...terus ke tol sg besi...hahaha... masuk exit serdang...ikut blkg upm pusing2 smp la kami ke bkt jalil....alhamdulillah dpt bus etiqa 11.30mlm terus jln....kami duk kerusi depan skali...ruang besar...bentang selimut kat bawah... letak bukahri kat situ....hadang bag takut bukhari merangkak keluar...best tgk bukhari tido.... suami aku tido kerusi belakang.....bus tu bawak laju giler...smp terowong kat perak kul 1.44pg....smp kangar kul 5pg...baru bukhari bgn....lege aku...xpenat sgt....ambik taxi...taxi pun bawak laju gile....mcm nak runtuh dia punya dinding kete....smp umah 5.20pg....alhamdulillah selesai perjalanan kami.......

Maka dgn ini selesailah perjalanan konvokesyen aku.....Gambar ada kemudian la aku upload....

2 comments:

~emma~ said...

sue tahniah yer...bestnye belajar smpai master.. teringin nak smbung belaja tp bile pikir kene ngadap buku semua tu terbantut balik..

Su Yati said...

itula...sbnrnya masa sambung master tu otak dah beku dah hehehe..tp kena teruskan jugak...anyway thanks emma